Tuesday, July 12, 2022

آيا ميدانيد كه بزرگترين پروتين در جهان در كجا موقعيت دارد؟

  بزرگترين پروتين در جهان در بدن انسان در عضلات بنام Titin ( تيتين) وجود دارد. تيتين براى عضلات خاصيت ايلاستيك ( لاشتِك) را مى دهد كه باز و بسته شوند. 



💥تيتين با وزن ماليكولى 3 میلیون دالتون متشکل از یک زنجیره پیوسته با طول 27000 تا  35000 امينو اسيد است كه  20 تا 50 برابر بزرگتر ازيك پروتئین با اندازه متوسط ​​مى باشد . 

💥نام آن از خدايگان عظيم الجثه يونانى" تيتان " مشتق شده است ولى برعكس آنها نه تنها در بزرگى بلكه تيتين در قوت عمل بهتر از تيتان ها عمل مى كند. هر ماليكول آن به اندازه يك مايكرومتر منبسط شده كه منحيث يك سپرنگ در زير مايكروسكوپ نقش بازى مى كنند. 


💥در قلب اين ماليكول ها خيلى نقش مهم را در انقباض ( سيستولى ) و انبساط ( دياستولى) دارند. هر واحد عضله قلبى با خاصيت ايلاستيكى به حدى كه گنجايش  دارد براى قلب اجازه مى دهد كه بايد مملو از خون شود و به سويه نارمل انبساط برسد . اين خاصيت را براى هر عضله  تيتين ها مى دهد و پس دوباره اجازه مى دهد كه با استفاده از انرژى دخيره شده در حين انقباض مثل يك ايلاستيك عمل كنند. نقض در اين پروتين باعث اختلال عضله قلبى زير نام كارديومايوپتى مى شود.


💥درين اواخر فرگمنت هاى N تيتن را مى توان در ادرار بيماران وخيم در طبابت عاجل ( ICU) ديد، كه بيانگر عواقب وخيم در بيماران مى باشند. 


💥در نزد بيماران با اتروفى عضلى  مى تواند پيمايش تيتن يك شاخص خوب باشد، خصوصاً در نزد بيماران اتروفى عضلى از اثر فاقگى، بيمارى هاى وخيم و بيماران با مشكلات تنفسى و اتروفى ديافرام در زير ونتلاتور. 


💥همچنان نه تنها در اختلالات ساختارى عضلى بلكه در مشكلات ژنيتيك عضلى ( ديستروفى هاى عضلى) مى تواند كه سويه تيتين تا ٧٠٠ مرتبه بيشتر از حد نارمل آن در  ادرار رونما گردد. 


با مهر


#دكتور_نبيل_پاكطين

No comments:

Post a Comment